L’AP-7 ja és gratuïta a l’Ametlla de Mar

Comparteix

Les barreres es van aixecar dimarts a la nit, dues hores abans que expirés la concessió d’Aumar a la mitjanit. Els conductors ja no han de pagar peatges entre Salou i Alacant.

Adéu als peatges de l’AP-7 a l’Ametlla de Mar. Des de l’1 de gener, l’autopista ja no és de pagament entre Salou i Alacant, després que hagi finalitzat la concessió a Aumar (filial d’Abertis) de més de 40 anys. Les barreres es van aixecar definitivament dues hores abans del venciment, cap a les 22 h del dia 31 de desembre.

Els treballadors de la concessionària s’encarregaran ara de desmantellar els peatges progressivament en les pròximes setmanes. Mentrestant, els vehicles que entren o surten de l’autopista l’altura del municipi -i en la resta de peatges alliberats- ho fan amb les barreres aixecades.

La finalització de la concessió del tram de l’AP-7 entre Salou i Alacant, però, també s’ha traduït en un ERO a Aumar, amb l’acomiadament pactat de 115 treballadors -una vintena dels quals a Catalunya-, que han rebut una indemnització. La resta estan a l’espera de ser subrogats a l’empresa adjudicatària del manteniment.

De fet, Foment prepara nous concursos de licitació per al manteniment de la via i l’explotació de les àrees de servei. Provisionalment, ha signat un contracte d’emergència amb Sacyr, a l’espera de resoldre els recursos interposats per Abertis i els sindicats, sobre la subrogació dels treballadors actuals.

L’Ajuntament deixarà d’ingressar 354.000 euros de l’IBI de l’AP-7

Tot i ser una notícia molt esperada, l’alliberament porta de retruc conseqüències a les finances municipals. Abertis deixarà de pagar els 354.000 euros, com a impost sobre béns immobles (IBI), pels 13 quilòmetres d’autopista que transcorren pel terme de l’Ametlla de Mar. Un impost que pagava íntegrament des de fa pocs anys.

La titularitat d’aquest tram de via ràpida ha passat a ser estatal, per això el consistori no podrà seguir recaptant el tribut. Tot i celebrar la gratuïtat de l’autopista després d’anys de reivindicacions, l’alcalde Jordi Gaseni ha explicat que “ha calgut ajustar els pressupostos, però el municipi té capacitat per assumir-ho”.

El trànsit s’incrementarà un 30% en el tram alliberat

Un cop alliberat de peatges, Foment preveu que augmenti un 30% el trànsit en el tram de l’AP-7 entre Salou i Alacant. Això suposaria fins a 13.000 vehicles diaris més en temporada alta, els mesos d’estiu, i prop de 7.000 la resta de l’any, aproximadament. Un increment que des del ministeri veuen “absorbible”.

En canvi, des del moviment veïnal ‘Prou, AP-7 Gratuïta Ja!’ i des de la Federació Empresarial d’Autotransport de Tarragona insisteixen que el tram que s’acaba d’alliberar necessita un tercer carril, per absorbir aquest increment de trànsit que implicarà la gratuïtat.

L’alcalde de l’Ametlla de Mar, però, fa un pas més enllà i torna a reivindicar l’acabament de l’A-7. “Hi ha un consens per continuar el traçat de l’autovia a partir de l’Hospitalet de l’Infant, que és on ara acaba, fent que també arribés a les Terres de l’Ebre. No ens serveixen tercers carrils a l’autopista”, afirma Gaseni.

L’altre debat està entorn del futur model de finançament. La Generalitat aposta per un model d’eurovinyeta -una tarifa plana per utilitzar autopistes i autovies-, rebutjada per la plataforma veïnal i pels transportistes, que recorden que l’Estat recapta l’impost als hidrocarburs amb el qual finançar les millores i el manteniment de les carreteres.

Comparteix