Dilluns s’obre la variant de Vandellòs sense que Renfe millori els serveis ferroviaris

La nova variant entre Vandellòs i Tarragona. Foto: Trenesmania.
Comparteix

Els trens començaran a circular per la nova variant ferroviària de Vandellòs a partir del pròxim dilluns. Les actuals freqüències de l’R16 es mantenen amb un reajust dels temps per adaptar-los a les noves parades, però sense tornar als horaris sense retards incorporats. L’alcalde Jordi Gaseni ha lamentat que Renfe no hagi millorat el servei.

Tots els trens que circulin pel Corredor Mediterrani ho faran, des de dilluns, per la nova variant. En el cas dels regionals, ara s’aturaran a les noves estacions de l’Hospitalet i de Cambrils, i també a l’actual de Vila-seca. El trajecte serà entre 8 i 11 minuts més ràpid que fins ara, però sense recuperar els més de 20 minuts acumulats en demores.

En canvi, on sí que es notarà una reducció del temps de viatge serà en els trens Euromed. El trajecte entre Barcelona i València serà fins a 45 minuts més ràpid que fins ara. “Els canvis s’han fet en clau de prioritzar la llarga distància, i totes les estacions que estem enmig no tenim un serveis adequats per estar ben connectats”, lamenta l’alcalde.

Gaseni considera que Renfe ha empitjorat el servei si se suma –en clau de territori– la pèrdua dels Euromed a l’estació de l’Aldea. “Teníem l’esperança de no sortir perdent, però veiem que no mantenen el que hi havia i desapareixen les parades dels trens Euromed. Hem anat a pitjor amb la proposta actual”, apunta.

Per substituir els Euromed, a partir del febrer n’hi haurà un d’alta velocitat Avant que unirà Tortosa i Barcelona en una hora i mitja -passant per l’estació del Camp de Tarragona-. De moment, hi haurà una expedició diària per sentit. Aquest nou tren no s’aturarà a l’Ametlla de Mar i per utilitzar-lo caldrà fer transbord a l’Hospitalet.

L’alcalde ha aprofitat per denunciar el greuge que hi ha, en l’àmbit de tarifes, entre aquestes dues poblacions veïnes. “Ens separen uns quinze quilòmetres, però anar des de l’Ametlla a Tarragona costa molt més que anant des de l’Hospitalet. La diferència és molt gran”, ha criticat.

Gaseni també ha lamentat que ni la Generalitat ni l’Estat hagi explicat a l’Ajuntament els canvis ferroviaris amb l’obertura de la variant. “Creiem que és un error no haver-ho fet. Més enllà de la Taula de Mobilitat, on no hi formem part, convocarem un Consell d’Alcaldes afectats per poder tractar la problemàtica de tots els canvis”, demana.

La connexió de la variant al Corredor, aquest cap de setmana

Adif connectarà la nova variant ferroviària al Corredor Mediterrani aquest cap de setmana. Els treballs, començaran aquest divendres a partir de les 19 h i que s’allargaran fins dilluns a les 6 h, obligaran a tallar la circulació de trens entre l’Ametlla i l’Hospitalet. Per això, aquest trajecte es farà amb un servei alternatiu per carretera.

A més, els trens circularan amb modificacions en l’horari de sortida per mantenir els horaris cap a Barcelona. Les obres comprenen un tram de tres quilòmetres, on es farà la connexió de vies i catenàries entre la variant i el traçat sud actual. Un tren auscultador comprovarà les vies abans de l’obertura dilluns al matí.

De moment, el sistema de protecció dels trens serà del tipus ASFA –anunci de senyals i frenada automàtica– fins a l’Hospitalet, on es canviarà a l’ERTMS nivell 1. Un cop completades totes les operacions d’enllaç de la nova variant, s’iniciaran els treballs per instal·lar aquest últim sistema a l’Ametlla de Mar.

La nova variant ha suposat una inversió de 700 milions d’euros i pràcticament dues dècades d’actuacions. Inicialment, el tram de 64 quilòmetres disposarà d’una doble via amb ample ibèric fins als canviadors d’ample de la Boella, i des d’allí, amb ample internacional fins a l’estació del Camp de Tarragona. Posteriorment s’adaptarà també a l’ample internacional de forma coordinada amb la resta de trams.