El sector pesquer defensa a l’Ametlla de Mar  la continuïtat i la identitat pròpia dels ajuts europeus a la pesca

Un dels aspectes que va generar més inquietud és la voluntat de Brussel·les d’integrar els actuals fons pesquers en mecanismes financers estatals més amplis.

La Confraria de Pescadors de l’Ametlla de Mar va acollir la 2a Jornada d’Economia Blava de les Terres de l’Ebre, una trobada que va reunir representants institucionals, confraries, organitzacions pesqueres i grups d’acció local per analitzar les conseqüències de la proposta de la Comissió Europea de reduir un 66% els fons destinats a la pesca i al desenvolupament de les comunitats costaneres en el període 2028-2034.

La jornada va estar marcada per un missatge unànime de preocupació davant una retallada que el sector considera una amenaça directa per a la supervivència de les economies de les viles marineres, els ports pesquers i tot el seu entorn. Els participants van advertir que la reducció dels recursos econòmics arriba en un moment especialment delicat, quan la pesca afronta reptes estructurals de gran magnitud, com l’adaptació al canvi climàtic, la modernització de les embarcacions i la necessitat de garantir el relleu generacional. Durant la taula de debat central, titulada «Per què els fons de pesca necessiten identitat pròpia?», la directora general de Política Marítima i Pesca Sostenible, Itziar Segarra, el president del Consell Consultiu Regional del MEDAC, Antoni Marzoa i  el president de la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, Antoni Abad, van coincidir a remarcar que els actuals instruments financers han estat determinants per impulsar projectes de desenvolupament local, modernitzar infraestructures, promoure la sostenibilitat i reforçar l’economia blava als territoris costaners. La directora general Itziar Segarra va afegir que:

Un dels aspectes que va generar més inquietud és la voluntat de Brussel·les d’integrar els actuals fons pesquers en mecanismes financers estatals més amplis. Segons van defensar diversos ponents, aquesta fórmula comportaria la pèrdua de la identitat pròpia dels ajuts destinats a la pesca i l’aqüicultura. Antoni Abad és el president de la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors:

La jornada va servir igualment per reivindicar la governança local i el paper dels Grups d’Acció Local Pesquera (GALP) en la transformació del litoral, amb una taula rodona amb els cinc GALP de Catalunya. Jordi Gaseni, alcalde de l’Ametlla de Mar, participant de la presentació de la Jornada, va valorar el suport dels ajuntaments i les comunitats municipals al sector:

Gaseni també va reivindicar que la pesca pugui accedir a altres línies de finançament territorial, com els fons de transició associats a les zones nuclears, de manera similar al que ja succeeix en altres activitats del sector primari.

La 2a Jornada d’Economia Blava de les Terres de l’Ebre es va tancar amb una declaració conjunta i una crida a la unitat entre administracions, confraries, organitzacions professionals i agents econòmics.