El Tagging Tour de l’Ametlla de Mar presentarà els resultats de 170 tonyines roges marcades i nous projectes

La informació obtinguda mitjançant les marques electròniques permet aprofundir en el coneixement dels moviments i el comportament dels exemplars marcats.

Fins el 8 de novembre, l’Ametlla de Mar acull la XIV edició del Scientific Angler Tagging Tour, una iniciativa que reunirà 15 embarcacions i pescadors de diferents punts de Catalunya i de l’Estat per combinar investigació científica, pesca recreativa responsable i conservació del medi marí.

Al llarg de la seva trajectòria, el projecte ha aconseguit marcar 170 tonyines roges amb dispositius electrònics, que han proporcionat informació científica de gran valor sobre els desplaçaments i el comportament d’aquesta espècie emblemàtica del Mediterrani. Durant la presentació que va tenir lloc aquest dimecres a la Sala d’Actes de l’Ajuntament, l’alcalde Jordi Gaseni, va recordar la relació social i històrica que te l’Ametlla de Mar amb la tonyina roja:

La setmana inclou sessions formatives en línia, un webinar sobre investigació marina i la participació dels pescadors recreatius en projectes científics. El divendres 6 de novembre tindrà lloc la presentació oficial de la missió, acompanyada de les activitats de formació presencial i la inauguració de les jornades de marcatge a càrrec d’Itziar Segarra, director general de Política Marítima i Pesca Sostenible. Els dies 7 i 8 es faran les jornades de pesca científica i marcatge de tonyines en aigües pròximes a l’Ametlla de Mar, amb la participació de 15 barques procedents de diversos punts de la costa catalana, Mallorca, País Basc, costa de Llevant i altres zones d’Espanya.

Un dels moments destacats serà la presentació dels resultats dels treballs de seguiment de la tonyina roja a càrrec del doctor Tristan Rouyer, investigador d’IFREMER i responsable científic del Tagging Tour. La informació obtinguda mitjançant les marques electròniques permet aprofundir en el coneixement dels moviments i el comportament dels exemplars marcats. Tal com explica Frederic Valls, organitzador del Tagging Tour, els pescadors participants podran conèixer de primera mà els resultats científics derivats de la seva col·laboració:

La present edició servirà per donar a conèixer un nou projecte de col·laboració amb la Universitat Internacional de La Rioja (UNIR), que incorpora la psicologia de l’esport i l’educació a l’àmbit de la pesca recreativa. L’objectiu és estudiar les motivacions i emocions dels pescadors i pescadores, explorar noves eines formatives i desenvolupar estratègies de comunicació que contribueixin a fomentar les bones pràctiques.

Aquesta iniciativa amplia la dimensió científica del Tagging Tour, que fins ara s’ha centrat especialment en la tonyina roja, però que també ha impulsat estudis sobre cetacis i aus marines, amb la participació d’entitats com Truncat i SEO/BirdLife.

Amb aquesta nova línia de treball, el projecte fa un pas més en la seva evolució, incorporant també la dimensió humana i educativa de la pesca recreativa.