La zona blava deixa un bon balanç de mobilitat i econòmic

Del 15 de setembre al 15 de juny, es van habilitar, per primera vegada, aparcaments en zona blava al municipi.

Un cop fet el balanç del que ha comportat l’establiment d’aparcaments en zona blava al nucli urbà de l’Ametlla de Mar durant els tres mesos d’estiu, l’equip de govern ha fet una lectura molt positiva, tant pel que fa a la millora de la mobilitat, com a la rendibilitat econòmica.

El passat dia 15 de setembre va finalitzar el període de tres mesos que l’Ajuntament de l’Ametlla de Mar va fixar aquest any per habilitar per primera vegada, aparcaments en zona blava al municipi. Aquest període es va iniciar el 15 de juny a la major part del nucli urbà, suposant una novetat, no només pels veïns, sinó pels visitants.

L’Ajuntament de l’Ametlla de Mar va establir unes bonificacions amb les quals, a partir de tres supòsits, es podien obtenir avantatges i facilitats d’aparcament amb preus que oscil·laven entre els 5 i els 50 € per a veïns empadronats, propietaris de segona residència, etc. A més s’establien una sèrie de taxes per aquells que durant aquest període fessin ús dels aparcaments en zona blava.

L’Ajuntament per la seva part, va treure a concurs la gestió i senyalització de la zona blava, que va adjudicar a l’empresa Dornier SA per un valor anual de 108.718,50 € IVA inclòs.

Doncs bé, un cop analitzades les xifres que es desprenen d’aquesta primera experiència, l’equip de govern municipal n’ha fet un bon balanç quant al principal objectiu, la millora de la mobilitat durant els mesos de més afluència de visitants, un trànsit més amable, facilitat d’aparcament pels veïns i la millor utilització dels aparcaments gratuïts dissuasius. Xavier de la Fuente és el regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de l’Ametlla de Mar.

Quant a les xifres econòmiques, la recaptació assolida supera la despesa de la concessió de gestió. Entre els imports ingressats de les bonificacions que han estat de 43.770 €, més l’import de la venda de tiquets que ha estat de 98.265, 38 €, s’han recaptat durant la campanya un total de 142.035,38 €.

Dels 43.770 € de les bonificacions, es van recaptar 2.730 taxes de la tarifa d 5 €, equivalent a 13.650 €, 324 taxes de 30 € equivalent a 9.720 € i 408 de 50 € que van sumar 20.400 €.

Pel que fa als 98.265,38 de la venda de tiquets de les 1.188 places disponibles i distribuïts en els 24 parquímetres existents, el mes amb més recaptació fou l’agost amb 43.714,07 €, seguit pel juliol amb 30.143,51 €. El mes de setembre amb 13.625,70 € i el juny amb 10.782,10 van tenir una recaptació menor, en part perquè només van tributar quinze dies. En aquest sentit, Xavier de la Fuente també destacava que tot i que el vessant recaptatori no era l’objectiu principal, sí que permetia finançar-ne la gestió i reinvertir-ne una petita part.

A l’hora de retirar els tiquets dels parquímetres, els usuaris van utilitzar la targeta bancària en un 41%, mentre que un 34% ho va fer en efectiu i el 25% va usar l’app Telepark

Finalment, es va registrar una ocupació del 81,36% de les places, de les quals el 70,59% van ser ocupades per veïns o usuaris amb bonificació, registrant-se un temps mitjà d’aparcament d’entre 91 i 95 minuts en els usuaris de pagament.

Quant a denúncies, es van sancionar 3.595 vehicles, dels quals 3.013, el 83% van ser sancionats per no retirar el vehicle amb 70 €, que es podien convertir en la meitat si es pagaven en un termini concret, mentre que la resta de sancions foren per sobrepassar el temps autoritzat, amb multes de 50 €, tot i que durant les dues hores posteriors, la denúncia es podia anul·lar per 8 €.