Des de la gratuïtat de l’AP-7 s’ha reduït la sinistralitat i la gravetat dels sinistres de l’N-340

Des de 2020, amb la gratuïtat de l’AP-7, la desviació massiva de vehicles redueix la sinistralitat i la gravetat dels sinistres. Encara que es mantindrà la línia contínua de la via pel risc latent de xocs.

El tram de l’N-340 comprès entre l’Aldea i l’Hospitalet de l’Infant, que passa també per l’Ametlla de Mar, ha registrat un notable descens de la sinistralitat entre el 2010 i el 2025. Tot i que els accidents amb víctimes no han desaparegut, la gravetat dels sinistres s’ha reduït de manera sostinguda, segons dades actualitzades el 3 d’abril del 2025 del Servei Català de Trànsit.

En els primers anys d’aquest període, les víctimes mortals se situaven entre sis i nou anuals, amb un pic de 15 el 2015, i els sinistres amb morts o ferits greus superaven sovint la desena. Només entre el 2010 i el 2015 es van comptabilitzar 216 accidents que van afectar 371 persones. A partir del 2016 va començar una tendència descendent, ja que des de llavors fins al 2024 s’han produït 180 incidents amb 282 víctimes.

Tot i que els accidents amb víctimes no han desaparegut, la gravetat dels sinistres s’ha reduït de manera sostinguda. Els xocs per abast, les col·lisions frontals i les envestides laterals van ser els accidents més habituals, molts vinculats a avançaments indeguts. També van representar un risc significatiu els atropellaments i les caigudes a la via.

El canvi més evident es va produir entre el 2019 i el 2020, coincidint amb la gratuïtat de l’autopista AP-7 entre Tarragona i Alacant, que va desviar bona part del trànsit de l’N-340. Des del 2021 s’observa un lleuger repunt de xocs per abast i envestides laterals, encara que en nivells molt inferiors als de la dècada anterior.

La mitjana anual d’accidents amb morts o ferits greus ha passat de 0,8 durant els primers anys a 0,1 en el període 2021-2025. També la mortalitat s’ha desplomat: 29 defuncions entre el 2010 i el 2018 davant només dos des del 2021.

El Congrés dels Diputats va aprovar recentment una proposició no de llei de Junts per Catalunya, a instàncies de l’Ajuntament de l’Aldea, que insta el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible a revisar la senyalització i les limitacions del tram de l’Ebre, així com a estudiar la incorporació de tercers carrils,  l’ampliació d’argents i enllaços o l’aplicació de sistemes intel·ligents de gestió del trànsit.

El Servei Català de Trànsit (SCT) ha precisat que no preveu eliminar la línia contínua entre l’Aldea i l’Hospitalet de l’Infant, per motius de seguretat. Entre 2010 i 2025 es van comptabilitzar 36 morts, 56 ferits greus i 408 lleus en 293 accidents, dels quals 113 van ser col·lisions relacionades amb avançaments.