La inscripció és obligatòria i s’ha de fer, en línia o presencialment a les oficines del Registre de la Propietat.
El passat 1 de juliol va entrar en vigor el registre obligatori per a lloguers turístics i de temporada. Tots els lloguers de curta durada han d’estar inscrits en un registre únic estatal per poder-se anunciar a les plataformes i, de retruc, poder-se llogar legalment.
Fins ara, els habitatges d’ús turístic s’havien d’inscriure en el Registre de Turisme de Catalunya per obtenir un número d’inscripció imprescindible per publicitar-se a diverses plataformes com Airbnb, Booking, etc.
Des d’aquest juliol però, el govern espanyol obliga a tots els propietaris d’allotjaments d’ús turístic, de temporada i d’habitacions, a inscriure’s en un cens únic estatal del Registre de la Propietat.
La inscripció s’ha de fer, en línia pel web (amb certificat electrònic) o presencialment a les oficines del Registre de la Propietat, que en el cas dels habitatges de l’Ametlla de Mar, són les de Tortosa.
Al donar-los d’alta, es facilita als propietaris un número d’identificació per operar, que hauran de fer constar en els anuncis que publiquin. Les plataformes digitals n’hauran de comprovar la validesa.
Amb aquesta mesura, el govern espanyol vol evitar el frau a la llei d’habitatge, posar a ratlla els allotjaments de temporada i els apartaments il·legals, i garantir l’activitat correcta dels que s’hi dediquen, donant seguretat jurídica tant als propietaris com als llogaters.
El registre no afecta hotels ni allotjaments similars, com ara aparthotels, albergs, càmpings o cases de turisme rural que incloguin serveis addicionals a la simple estada, com ara l’esmorzar. Però sí embarcacions que per exemple lloguen habitacions per fer estada.
El número de registre tindrà una vigència d’un any, però es podrà prorrogar si es fa un o més arrendaments durant aquest període, sempre que siguin de la mateixa categoria i tipus pels quals es va demanar el registre. En cas que es tracti de lloguers de temporada, si el propietari vol renovar el registre haurà d’aportar una llista de tots els contractes que ha firmat durant aquest temps.
Tant els propietaris com les plataformes hauran d’informar periòdicament l’administració de l’activitat que hi ha en cada allotjament.
Si es retira o se suspèn el número de registre per part del registrador, la finestreta traslladarà una ordre a les plataformes perquè eliminin possibles anuncis associats a aquest número.